Część lekcji |
Czynności uczniów |
Czynności nauczyciela |
Środki dydaktyczne |
Docelowe |
Pośredniczące |
W P R O W A D Z A J Ą C A |
Przypomnienie wiadomości dotyczących tlenków. |
- Podają definicję tlenków i ich budowę. - Podają stan skupienia tlenków z przykładami. - Dzielą tlenki na tlenki metali i niemetali. - Przypominają zasady nazewnictwa tlenków. - Zapisują wzory sumaryczne i strukturalne tlenków. |
- Poleca uczniom przypomnienie wiadomości dotyczących nazewnictwa, budowy i podziału tlenków. - Prosi o rozwiązanie wyznaczonych zadań ze zbioru zadań. |
-Układ okresowy pierwiastków, - Zbiór zadań |
Poznanie tematu i celów lekcji. |
- Zapisanie tematu w zeszycie. |
- Zapisanie tematu lekcji na tablicy. |
-zeszyt, -tablica |
G Ł Ó W N A |
Zapoznanie się z metodami otrzymywania tlenków. |
- Zapisują w zeszytach kolejne metody. - Każdą metodę potwierdzają dwoma przykładowymi równaniami reakcji otrzymywania tlenków. Zapisują je na tablicy i w zeszytach. - Pierwszy uczeń podchodzi do przygotowanego wcześniej stanowiska i przeprowadza doświadczenie: Spalanie magnezu w tlenie z powietrza.
- Drugi uczeń wykonuje doświadczenie: Działanie kwasu solnego na węglan wapnia.
- Trzeci uczeń wykonuje doświadczenie: Rozkład termiczny dichromianu (VI) amonu pod wyciągiem.
|
- Omawia metody otrzymywania tlenków. - Wybiera 4 chętnych uczniów do przeprowadzenia doświadczeń chemicznych. - Określa tematykę tych doświadczeń. - Pokazuje przygotowany wcześniej sprzęt i odczynniki niezbędne do wykonania zaplanowanych doświadczeń. - Nadzoruje przeprowadzanie doświadczeń. - Zwraca uwagę na przestrzeganie zasad bhp. |
-podręcznik, -zeszyt,
Sprzęt i odczynniki: -palnik gazowy, -szczypce, -szkiełko zegarkowe, -wstążka magnezowa Sprzęt i odczynniki: -skorupki jaja kurzego, -probówka, -stęż. r. HCl
Sprzęt i odczynniki: -drewniana podkładka, -łyżka, -stały (NH4)2Cr2O7 |
|
|
- Czwarty uczeń wykonuje doświadczenie: Otrzymywanie tlenku miedzi (II).
- Uczniowie obserwują każde doświadczenie, podają spostrzeżenia i wnioski. - Zapisują:
- tematy doświadczeń,
- wykonanie,
- obserwacje,
- równania reakcji chemicznych,
- wnios
|
- Po wykonaniu każdego doświadczenia prosi o podanie dokonanych obserwacji i wniosków. - Po każdym doświadczeniu nauczyciel prosi o wykonanie notatki w zeszycie. |
Sprzęt i odczynniki: -stały CuCO3, -r. NaOH, -r. CuSO4, -blaszka Cu, -palnik gazowy, - 2 tygle, - płytka ochronna,
-zeszyt, -tablica, |
|
Zapoznanie się z właściwościami chemicznymi tlenków kwasowych, zasadowych i obojętnych. |
- Zapisują w zeszycie podział tlenków ze względu na ich zachowanie wobec wody. - Zapisują przykładowe równania reakcji. - Zapisują podział tlenków ze względu na ich zachowanie wobec kwasów i zasad. - Zapisują przykładowe równania reakcji tlenków kwasowych i zasadowych.
- Uczniowie 1 i 2 wykonują doświadczenie: Badanie właściwości tlenku wapnia. Pozostali obserwują.
- Uczniowie 3 i 4 wykonują doświadczenie: Badanie właściwości tlenku fosforu(V). Pozostali obserwują.
- Uczniowie przedstawiają spostrzeżenia i wnioski. - Zapisują:
- tematy doświadczeń,
- wykonanie,
- obserwacje,
- równania reakcji chemicznych,
- wnioski
|
- Dokonuje podziału tlenków ze względu na ich zachowanie wobec wody i podaje przykłady.
- Nauczyciel dokonuje podziału tlenków na: obojętne, kwasowe, zasadowe i amfoteryczne. - Charakteryzuje poszczególne grupy tlenków.
- Nauczyciel wybiera 4 chętnych uczniów do przeprowadzenia doświadczeń.
- Prosi przedstawienie spostrzeżeń i wniosków. - Prosi o wykonanie spostrzeżeń i wniosków. |
Sprzęt i odczynniki: -stały CaO -r. NaOH -r. HCl -oranż metylowy fenoloftaleina -3 probówki -łyżeczka, Sprzęt i odczynniki: -stały P2O5, -2 probówki, -H2O dest., r. NaOH -oranż metylowy |
POD SUM OWU JĄCA |
Uporządkowanie wiadomości i ich utrwalenie. |
- Przypominają metody otrzymywania tlenków. - Podają definicję tlenków kwasowych i zasadowych.
- wykonują zadania wybrane przez nauczyciela. |
- Prosi o przypomnienie metod otrzymywania tlenków. - Prosi zdefiniowanie tlenków kwasowych zasadowych. - Zleca wykonanie kilku zadań. - Zadaje pracę domową. |
-zeszyt, -podręcznik, -zbiór zadań. |
Praca domowa |
1. Napisz równania czterech różnych reakcji otrzymywania tlenku węgla(IV). 2. Napisz równania trzech różnych reakcji, jakim ulega tlenek wapnia. 3. Dokończ równania reakcji lub zaznacz, że reakcja nie zachodzi: SO3 + Ba(OH)2 à--> MgO + H3PO4 -->à BaO + MgO -->à SO2 + CO2 -->à |